Glazen fietsenstalling Station RAI verdrievoudigt capaciteit

18 mei 2020

Station Rai (c) Rindert architectuur fotografie

Foto: Rindert architectuur fotografie

Bouwbedrijf J.P. van Eesteren heeft, in opdracht van de gemeente Amsterdam, de metrohal en fietsenstalling van Station RAI een complete make-over gegeven. De fietsenstalling is daarbij voorzien van een prachtig glazen gevel en dak. De capaciteit is uitgebreid van 500 naar zo’n 1.850 plaatsen.

Ook de metrohal is vergroot en vernieuwd in de stijl van het vijf jaar eerder gerenoveerde NS-station. Het drukbezochte station naast de RAI en de Amsterdam Zuidas bleef gedurende de werkzaamheden alle dagen open. Een belangrijke eis van GVB en ProRail was namelijk dat hun passagiers geen hinder zouden ondervinden. “En dat is gelukt”, vertelt projectleider Sander Spoor van J.P. van Eesteren. “De metrohal is geen dag dicht geweest terwijl het hier van zes uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds druk is met voetgangers. Dat betekende heel veel nachtwerk, maar ook dat je overdag de hekken metertje voor metertje moest opschuiven om de bouwplaats zo klein mogelijk te houden.”

Vooraf in 3D

Het werk bestond uit sloopwerk, grondwerk, heiwerk en het aanbrengen van prefab vloeren, een staalconstructie en beglazing. Erg handig daarbij was dat het hele project voorafgaand aan de renovatie in 3D is gemodelleerd in een Bouw Informatie Model (BIM). Spoor: “Dat heeft ons zeker geholpen. Er is veel glas in dit project verwerkt. Dat moet passen. Hout kun je op de bouwplaats nog op maat maken, glas niet.”

  • Foto: Rindert architectuur fotografie

  • Foto: Rindert architectuur fotografie

  • Foto: Rindert architectuur fotografie

  • Foto: Rindert architectuur fotografie

  • Foto: Rindert architectuur fotografie